Unga tänker mer på hållbarhet nu än innan pandemin

Det visar studien Framtidens hållbaraste varumärken som genomförts av Ungdomsbarometern och Jung Relations. Studien visar att 44 procent av de tillfrågade tänker mer på hållbarhet nu än innan coronapandemin bröt ut. Samtidigt missar ofta företagen med sin hållbarhetskommunikation och når inte ut till den yngre målgruppen.

Att olika aspekter av hållbarhet blir allt viktigare för oss svenskar har vi tidigare kunnat berätta om här på Återvinningsbloggen – till exempel att ett företags hållbarhetsarbete står högt upp på listan när man söker nytt jobb eller att man gärna köper nytt gjort av gammalt när man köper nya produkter.

Framtidens hållbaraste varumärke genomfördes via e-post och skickades ut till 1509 svenskar i åldrarna 18-35 år under slutet av september. Studien visar bland annat att mer än hälften av alla unga uppger att de blir mer positivt inställda till ett varumärke om kommunikationen kring det har budskap som berör hållbarhet. Samtidigt anger nästan lika många att varumärkenas kommunikation ofta känns tråkig och att den inte riktar sig till dem.

I en intervju med Aktuell Hållbarhet säger Linn Jacobsson, Head of Insights på Jung, att ”I dag vilar hållbarhetskommunikation mycket på den generella viktigheten, man informerar mer och misslyckas i stor utsträckning med att vara engagerande och rikta sig mot unga.”

Läs hela undersökningen Framtidens hållbaraste varumärken här.

Unga bryr sig mer om hållbarhet

Bloggredaktionen

press.se@prezero.com