Digitala verktyg och uppföljningar i Zero Waste-metoden

Digitala verktyg och uppföljningar i Zero Waste-metoden

PreZero har en systematisk metod som hjälper kunderna att bli en del av den cirkulära ekonomin. Metoden består av sex steg. Här går vi igenom steg 5 och 6.

Vi på PreZero har utvecklat en systematisk metod för att hjälpa våra kunder bli en del av den cirkulära ekonomin. I tidigare inlägg ha vi beskrivit steg 1–2 och 3–4 i Zero Waste-metoden. Nu är det dags för steg 5-6. Zero Waste-metoden, steg 5 och 6

Digitala stödtjänster underlättar det cirkulära arbetet i vardagen

För att underlätta det dagliga cirkulära arbetet för våra kunder har vi på PreZero utvecklat en rad olika digitala stödtjänster och verktyg. Baserat på kundens önskemål går vi igenom och informerar kunderna om hur det dagliga arbetet och kontakten med oss kan ske digitalt. Självklart erbjuder vi utbildning i de digitala stödtjänsterna – online eller på plats Exempel på digitala stödtjänster är kundportalen MinaSidor, appen MittPreZero och återbrukstjänsten GoZero. Via dessa kan du till exempel:
  • Boka hämtning och se hämtningskalender
  • Beställa tilläggstjänster
  • Se avfallsstatistik
  • Få avvikelse- och logistikrapporter
  • Ha koll på transportdokument och destruktionsintyg

Steg 5 i korthet:

I steg 5 får du introduktion av digitala tjänster som underlättar det dagliga arbetet.

Uppföljningsanalyser och löpande förbättringar

I det sjätte och sista steget i Zero Waste-modellen följer vi upp det löpande arbetet. För många företag har det blivit allt viktigare att följa upp resultat, mäta hur mycket utsläpp verksamheten genererar och hur resurseffektiv verksamheten är. Med avtalade intervaller analyserar vi därför all insamlade data och sammanställer underlag som kunderna kan använda för sin miljörapportering. Statistiken ligger också till grund för löpande förbättringar i hantering och i dialogen med leverantörskedjor och med oss på PreZero. Allt för att öka andelen återanvändning och återvinning. I en uppföljning får kunden:
  • Analys och presentation av utfall
  • Förslag på förbättringsåtgärder
  • Genomgång avvikelser
  • Genomgång av måluppfyllnad och nya mål
  • Klimatberäkningar och underlag för den årliga miljörapporteringen

Steg 6 i korthet:

I steg 6 i Zero Waste-metoden får kunden en uppföljning på det löpande arbetet och förslag på förbättringsåtgärder.   Vill du veta mer och kanske ta nästa steg mot Zero Waste, är du välkommen att kontakta oss.

Bloggredaktionen press.se@prezero.com