Mål och handling behövs för ökad cirkularitet
Den globala cirkulariteten har minskat. För att vända på den utveckling räcker inte strategier. Nu krävs tydliga mål och framför allt handling.
Även om fler pratar om cirkulär ekonomi har den globala cirkulariteten sjunkit från 7,2 till 6,9 procent på två år (Circularity Gap Report 2025). Mer återvunnet material används, men uttaget av jungfruligt material ökar ännu snabbare, det vill säga att konsumtionen fortsätter öka. För att vända den här utvecklingen behöver fler företag gå från strategi till handling.
Cirkulära lösningar kan öka omsättningen med 20 procent
Det är fortfarande många som tvekar inför att ställa om till cirkulär ekonomi. Detta eftersom man ser hinder och svag lönsamhet för nytänkande lösningar – när det tvärtom finns en stor potential. Det här menar konsultbolaget Boston Consulting Group (BCG) i en rapport. De säger att företag som satsar på cirkulära affärsmodeller de facto kan öka omsättningen med 20 procent och få 15 procent lägre materialkostnader – samtidigt som klimatpåverkan minskar. För att uppnå detta anser BCG att företag behöver skala upp sina cirkulära projekt och gå från punktinsatser till helhetslösningar som integrerar cirkularitet i hela affären. För att lyckas och övervinna hinder anser de att fokus bör ligga på tydliga mål, smart produktutveckling och rätt prissättningsstrategi.
Vikten av mätbara mål
Även Cradlenet pratar om vikten av mål och att fler företag behöver agera och omsätta strategi i praktik. Ett vanligt misstag är att förvänta sig att det är kunderna eller andra aktörer som ska ta första steget. Det här säger Elin Bergman från Cradlenet i en artikel i tidningen Miljö & Utveckling.
Cradlenets rapport, Circular Economy Outlook Nordics, visar att 86 procent av börsnoterade företag i Norden har med cirkulär ekonomi i sina affärsstrategier. Men det är bara 40 procent som satt upp konkreta mål för sin cirkularitet. En paradox är att många företag upplever att de sitter fast i linjära affärsmodeller. Det vanligaste upplevda hindret är att kunderna inte ställer cirkulära krav. Samtidigt är det bara 16 procent av företagen som själva ställer cirkulära krav i de flesta av sina inköp.
Dags att börja agera
Kontentan och uppmaningen är att fler måste gå från ord till handling. Nu är det hög tid att börja göra. Om du inte vet var du ska börja, eller vilket ditt nästa steg är för en mer resurssmart och cirkulär framtid kan du göra en enkel scanning, så får du tips och förslag. Du är självklart också välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig att bli ett Zero Waste-företag.
Källa: Cradlenet, Circular Economy Outlook Nordics, Boston Consulting Group, Circularity Gap Report 2025.
Bloggredaktionen
press.se@prezero.com