Vad behövs för att skapa hållbara affärsmodeller?

Vilka utmaningar och möjligheter finns det med cirkulära affärsmodeller, och hur gör man för att komma igång?

Intresset för hållbara affärsmodeller har ökat. Inte minst med tanke på ökade krav på företag kring utsläpp av växthusgaser, resurseffektivitet och nya EU-regler. Edie och Reconomy säger i en ny rapport (First steps in the circular economy) att råmaterial står för upp till 50 procent av produktionskostnaderna och att en effektivare resurshantering kan ge stora ekonomiska besparingar. Företag kan alltså inte bara minska sin miljöpåverkan genom att införa cirkulära modeller, utan de kan även minska sina kostnader och stärka sin konkurrenskraft.  

Cirkulära och hållbara affärsmodeller

Även om företag är intresserade av att utveckla hållbara och cirkulära affärsmodeller, med fokus på att optimera användningen av befintliga resurser och minimera miljöpåverkan, saknar de ofta kunskap om hur man kan utforma och skala upp sådana modeller. Det här har några forskare tittat på under Quest-projektet som finansierats av Naturvårdsverket.

Förändringar för att stödja cirkulära affärsmodeller

Forskarna i Quest-projektet menar i sin rapport (Hållbart företagande – hur skapar vi förutsättningar för hållbara affärsmodeller?) att det finns utmaningar som försvårar utvecklingen. De ger också exempel på vad de anser behöver göras för att stödja utvecklingen av cirkulära affärsmodeller, som skärpta regelverk, ekonomiska incitament och ökad medvetenhet hos både konsumenter och beslutsfattare. Några konkreta exempel de ger:

  • Grön skatteväxling kan skapa incitament för företag
  • Producentansvar, det vill säga att producenter måste ansvara för hela produktens livscykel
  • Hållbarjetskriterier vid offentliga upphandlingar, vilket skulle främja efterfrågan på cirkulära produkter och tjänster
  • Standardisering och tydliga riktlinjer för att underlätta implementering av hållbara processer
  • Utbildning och informationskampanjer för att öka förståelsen om fördelar med hållbara affärsmodeller och stimulera beteendeförändringar och praxis.

Helhetssyn och samarbete

Cirkulära och hållbara affärsmodeller

I sin rapport lyfter QUEST-forskarna även vilka åtgärder de anser behövs på EU-nivå, samtidigt som de belyser vikten av en helhetssyn där politik, näringsliv och konsumenter samverkar, även internationellt, för att skapa en hållbar framtid.

Praktiska råd för att lyckas

Vad behöver då företag göra för att komma igång och lyckas med omställningen? I rapporten från Edie och Reconomy ger de några praktiska råd:

  • Kartlägg materialflöden.
  • Sätt mätbara mål.
  • Förankra hos ledningen. 
  • Engagera och involvera hela värdekedjan.
  • Utgå från och använd avfallshierarkin.
  • Börja småskaligt – skala upp senare. 
  • Mät och kommunicera.

Ta ett första steg med PreZero

Vill du också ställa om och bli mer resurseffektiv? Då är du välkommen att kontakta oss på PreZero så hjälper vi dig att bli ett Zero Waste-företag.

 

I båda rapporterna som vi nämnt ovan fokuserar de forskningen på affärsmodeller som bygger på att minska resursanvändning och avfall, hyra ut produkter istället för att sälja dem, förlänga en produkts livscykel, återanvända material och skapa slutna kretslopp.

 

Källa: Edie och Reconomy, Naturvårdsverket

Bloggredaktionen
press.se@prezero.com