Tillsammans kan vi bli mer hållbara
I början på september gick drygt 200 företag samman i ett upprop på Aftonbladets debattsida. Företagarnas budskap var att de vill att politiker ska se klimatomställningen som en möjlighet istället för ett problem.
De företagare som skrivit under debattartikeln anser att omställningen till ett fossilfritt samhälle är en enorm möjlighet för näringslivet i Sverige. På samma sätt som Sverige var föregångare inom digitaliseringen anser de att samma tillfälle finns nu. Det vill säga att ta en position längst fram i klimatomställningen.
För att det ska bli möjligt vill representanterna för debattartikeln att politikerna ska visa mod och komma med nya incitament och tuffare regleringar. Eftersom de anser att sådana krav gör företagare bättre. De efterlyser också långsiktiga spelregler och tydliga mål som kan ge trygghet vid investeringar. I debattartikeln skrev företagarna vidare:
”De företag som tar hållbarhetsfrågan på allvar i dag är de som kommer att vara bäst rustade för att göra affärer i morgon. Det är de företagen som kommer att locka till sig investerarna, kunderna och talangerna.”
Med gemensamma krafter för en fossilfri värld
Debattartikeln i Aftonbladet representeras av en blandning av vd:ar, hållbarhetschefer och företagsgrundare från över 200 små, medelstora och stora bolag. Debattartikeln avslutar de med orden:
”Vi ser fantastiska möjligheter i att ställa om till en fossilfri värld. Vi hoppas att ni gör det också. Låt oss göra det tillsammans! För klockan tickar. Och vi har inte tid att vänta.”
– Jag ser det som mycket positivt att dessa företag, stora som små, tydligt uttalat vill ta ytterligare steg för att skynda på omställningen till ett fossilfritt samhälle. Som bolag inom återvinningsindustrin kan vi tillsammans med näringslivet göra mycket mer för att öka takten i klimat- och hållbarhetsarbetet, säger Anna Boo, hållbarhetsstrateg på PreZero i Sverige.
Debattartikeln i sin helhet hittar du på Aftonbladet debatt.
Mer på ämnet: Ett fossilfritt PreZero
Bloggredaktionen
press.se@prezero.com