Safety Walks & Talks – en dialog för säkerhets skull

Safety Walks & Talks – en dialog för säkerhets skull

PreZero arbetar ständigt för att alla vi som jobbar här ska ha en säker och trygg arbetsplats och vardag – alltid. För att förstärka det arbetet ytterligare har vi infört så kallade Safety Walks & Talks.

För att bena ut vad dessa Safety Walks & Talks egentligen är och varför PreZero gör sådana träffade vi Jesper Lindström. Han är chef för EQS-avdelningen på PreZero och den som är ansvarig för införandet av Safety Walks & Talks, eller säkerhetsdialoger som det också kallas. Är det här något som är helt nytt på PreZero och kan du kort förklara vad en Safety Walk & Talk är? – Nej, helt nytt är det inte. Dessa säkerhetsdialoger är en naturlig utveckling från liknande koncept vi haft tidigare, fast nu med ännu tydligare fokus på dialog mellan chef och medarbetare. För det är just det en Safety Walk & Talk är, en dialog mellan chef och miljöarbetare om säkerheten på arbetsplatsen. Safety Walk

Konversation – inte observation

Att en chef ska komma och prata med en kan man uppleva som oroande, som att man ska bli inspekterad eller bedömd. Ska man som medarbetare bli nervös inför dessa dialoger? – Nej, man ska absolut inte bli nervös eller orolig. Det här är definitivt ingen kontroll, utan fokus ligger på att lära sig av varandra och öka medvetenheten kring säkerhet. Det handlar helt enkelt om konversation och inte observation. Det är heller inte en fråga om att ha rätt eller fel, utan mer om att man ska vara lyhörd och ödmjuk, både som chef och medarbetare, eftersom man uppfattar risker olika. Safety Walks & Talks är ett lärande för organisationen. En Safety Walk & Talk kan vara både spontan och planerad. Vad är skillnaden? – Det vi kallar en spontan Safety Walk & Talk och säkerhetsdialog är när man som chef till exempel är ute på en anläggning i andra ärenden, men ser något man uppfattar som riskfyllt. Eller så stöter man på en nyanställd och vill veta mer om hur den personen uppfattar sin säkerhet på arbetsplatsen. Alltså vid situationer och tillfällen som bara dyker upp. Vid en planerad dialog ska alla inblandade på förhand ha planerat in mötet. Mötet kan då till exempel vara upplagt så att man fokuserar på ett speciellt område eller att chefen åker med i ett fordon på driftens ordinarie uppdrag. Den stora vinsten från en säkerhetsdialog kommer från just dialogen mellan chef och medarbetare. Men även lite grundläggande dokumentation och registrering behöver göras. Varför behöver man dokumentera säkerhetsdialogen? – Det finns ett par olika anledningar till att det finns ett dokumentationskrav. Dels ger det oss en möjlighet att följa utvecklingen och se att det genomförs Safety Walks & Talks som planerat. Det ger oss också möjlighet att se en helhet och genomföra förändringar och förbättringar baserat på vad som kommit fram. Men kanske viktigast är att det ger personen som genomfört en dialog med sin kollega ett par minuter att reflektera över det man pratat om. Safety Walk

Medarbetaren är experten

Tanken med dessa säkerhetsdialoger är alltså att lära av varandra, att se på arbetet och arbetsuppgifterna med olika ögon och från olika perspektiv för att på så vis nå målet om en säkrare arbetsplats. Vad är då viktigt att tänka på under samtalet? – Jag skulle säga att det som chef är viktigt att vara ödmjuk och lyssna, att försöka förstå vad som förhindrar eller bidrar till att arbetsuppgifter kan utföras säkert. För medarbetaren är det en chans att föra fram vilka risker man upplever i sitt arbeta och kanske ge förslag på vad vi kan göra för att öka säkerheten. Det är ju medarbetaren som utför arbetsuppgifterna dagligen som är experten på området.

Säkerhet för oss och våra kunder

Att PreZero har högt säkerhetstänk internt avspeglar sig även extern. Precis som vi värnar om våra egna medarbetare, vill vi heller inte att vår verksamhet ska medföra risker för vår omgivning och våra kunder. Därför kommer vi att göra säkerhetsdialoger även på externa arbetsplatser där våra medarbetare arbetar. Det kan till exempel vara på ett hämtställe eller att vi besiktigar och tittar på utrustning. Vi vill ju inte att olyckor händer någonstans – inte heller hos våra kunder. * EQS står för Environment, Quality and Safety, vilket på svenska blir miljö, kvalitet och arbetsmiljö.

Bloggredaktionen press.se@prezero.com