Hur har den eldrivna sopbilen fungerat?

Nu har den första eldrivna sopbilen i Östergötland varit i bruk i ett år. Men hur har det gått och vad tycker chaufförerna om att köra den? Det får du reda på i det här inlägget.

I början av november förra året kunde vi meddela att den första helt eldrivna sopbilen levererats till Norrköping. Det här var också starten för PreZeros omställning av fordonsflottan och satsning på ellastbilar.

Den eldrivna sopbilen

Den eldrivna lastbilen, som för övrigt är Östergötlands första 100 procent eldrivna sopbil, har nu varit i drift i drygt ett år. Hur har det då gått och vad tycker de som kört ellastbilen? Finns det några för- eller nackdelar och vad tycker chaufförerna om baklastaren? Andreas Åhs, som är driftledare på PreZero i Norrköping, hjälpte oss med svaren på dessa frågor – och några till.

Den eldrivna sopbilen har fått positiva reaktioner

Under det gångna året har ellastbilen, som är en Volvo FE Electric baklastare, använts för hushållsinsamling i Norrköping. Och Andreas berättar att många av PreZeros kunder tycker det är kul och spännande att PreZero kör med en ellastbil. Den får också positiva omdömen av chaufförerna som kör den.

– Den här eldrivna lastbilen är trevlig att köra. Den känns som en vanlig lastbil, men med den skillnaden att det är tyst och skönt att köra den.

Räckvidden ett orosmoment för chaufförerna

Chaufförerna gillar alltså bilen och tystnaden, men Andreas påtalar också att de samtidigt känner en viss stress för batterikapaciteten.

– Vi har klarat att köra lastbilen hela arbetsdagar utan att ladda, men för det har vi behövt göra vissa anpassningar av körturerna eftersom vi inte har tillgång till en snabbladdare. Ellastbilen har därför gått centrala turer så den inte behöver köra långa körsträckor. Att ladda till exempel under lunch med den laddare vi i dagsläget har gör tyvärr ingen nytta. Vi märker också av att batteriet tyvärr inte håller lika länge under vinter- som sommarhalvåret.

När det gäller snabbladdare för ellastbilar sker utbyggnaden i snabb takt och OKQ8 kommer att ha snabbladdare för lastbilar i både Norrköping och Linköping inom kort.

Andreas berättar vidare att de inte har märkt av några större tekniska problem med den helelektriska lastbilen. De hade i och för sig lite krångel med att den inte klarade av att bygga upp tillräckligt lufttryck i början, men det löste de med en extra lufttank.

Fler fördelar än nackdelar med ellastbilen

Hur är det då med för- respektive nackdelar med den eldrivna baklastaren jämfört med baklastare som drivs med fossila bränslen?

– Nackdelen med ellastbilen är som vi pratat om tidigare räckvidden och att det ännu inte finns några snabbladdare för lastbilar i vårt område. De största fördelarna med ellastbilen är att det är att den går väldigt tyst, vilket ger en bättre arbetsmiljö för både chaufför och de boende där lastbilen samlar in avfall. Och inte minst, att den ger ett mindre klimatavtryck.

Fronten på den eldrivna sopbilen

Läs gärna även det tidigare inlägget där chauffören till den eldrivna sopbilen berättar om sitt jobb.

Vill du veta mer om oss och vår satsning på eldrivna fordon är du välkommen att höra av dig.

Bloggredaktionen
press.se@prezero.com