Hur bra klimatledare är du?

– 7 tips för att halvera utsläpp och nå netto noll

Vill du hantera era risker, sätta ambitiösa mål och bidra till klimatåtgärder? I så fall är de här tipsen för dig.

För att öka takten i företagens arbete mot netto noll har WWF tagit fram en guide som fokuserar på vad företag behöver göra fram till 2030. Ökad cirkularitet krävs. Guiden har sju fokusområden; rapportera, sätta mål, minska utsläppen, finansiera, påverka, samarbeta och inspirera. Det är utifrån den guiden vi sammanställt:

Sju tips på ledarskapsåtgärder

1 – Rapportera

Kartlägg företagets värdekedja och beräkna utsläpp av växthusgaser. Rapportera årliga utsläpp och andra aspekter av företagets omställningsplan i årsredovisningen. Redovisa även er strategi för att öka motståndskraften och hur ni ska bemöta risker och möjligheter som uppstår till följd av förändringar i klimat och ekonomi.

Prioritera arbetet med att förbättra datakvaliteten och analysen av de mest utsläppsintensiva aktiviteterna och de områden där företaget har störst inflytande.

2 – Sätt mål

Sätt klimatmål i linje med 1,5°C och SBTi-kriterier (Initiativet Science Based Targets), det vill säga att halvera utsläppen till 2030 och nå netto noll senast 2050. Eller varför inte sätta en kortare tidsram för netto noll-mål, till exempel till 2040.

Kommunicera företagets åtaganden och de mål som ni har satts upp för att inspirera till ytterligare klimatåtgärder bland kollegor, konkurrenter, kunder och leverantörer.

3 – Minska utsläppen

Minska utsläppen från värdekedjan i linje med 1,5°C genom att minst halvera utsläppen till 2030 och nå netto noll senast 2050.

Områden att se över för att kunna minska era utsläpp är till exempel energieffektivitet, förnybar energi, minskning av avfall, vattenbesparing, transport och logistik, hållbar leveranskedja, upphandling och produktomställning samt ledarskap, ledning och medarbetare.

4 – Finansiera

Stöd och finansiera klimat- och naturlösningar i såväl den egna värdekedjan som utanför den.

Actions här är till exempel att:
– definiera en budget för klimatåtgärder utanför den egna värdekedjan
– utveckla ett robust bedömningsramverk baserat på de senaste vetenskapliga rönen
– investera i lösningar med stor genomslagskraft, hög kvalitet som ger kunskap och lärdomar.
– identifiera, skala upp och/eller utveckla initiativ som stimulerar samarbete kring implementering och finansiering av naturbaserade lösningar.

5 – Påverka

Agera ansvarsfullt och aktivt i klimatpolitiken i linje med 1,5°C och säkerställa intern och extern anpassning.

Några exempel på detta är till exempel att ta fram en påverkansplan, se över och anpassa interna policyer, låna ut varumärkets och företagets stöd till viktiga kampanjer, stödja och främja påverkansinitiativ, arbeta inom branschorganisationer, nätverka och göra hållbarhet till en central del av affärsstrategin.

6 – Samarbeta

Förändringar sker snabbare och mer effektivt när man samarbetar. Därmed inte sagt att samarbete behöver vara komplicerat eller dyrt. Det som är viktigt är inställningen; att vara öppen, proaktiv, villig att dela med sig och att gå utanför silos. De största möjligheterna är ofta de som man inte kan se från insidan.

Samarbetet bör inte bara ske med medarbetare och branschkollegor, utan även med leverantörer, konkurrenter, investerare samt universitet och tankesmedjor i olika koalitioner.

Glöm inte att redovisa era aktiviteter, projekt och initiativ.

7 – Inspirera

Engagera och inspirera kunder genom att hjälpa dem att minska sin negativa miljöpåverkan. Till exempel genom att erbjuda mer hållbara produkter och tjänster, redovisa koldioxidavtrycket för era produkter och tjänster, utbilda kunderna i hur de kan minska sin klimat- och miljöpåverkan inom just er sektor/era tjänster och produkter.

Samarbeta med kollegor och andra intressenter i dialogen med kunderna. Ha en transparent och tydlig kommunikation där ni berättar om era hållbarhetsmål och vad ni gör för att nå dem.

De här sju tipsen kan kännas som en mastig uppgift, men det innebär ju inte att du som ledare behöver göra allt själv. Snarare handlar det om att se till så att det i organisationen finns ansvariga för respektive åtgärd.

Källa: WWF

Bloggredaktionen
press.se@prezero.com