PreZero har en systematisk metod som hjälper kunderna att bli en del av den cirkulära ekonomin. Metoden består av sex steg. Här går vi igenom steg 3 och 4.
Vi på PreZero har utvecklat en systematisk metod för att hjälpa våra kunder bli en del av den cirkulära ekonomin. I ett tidigare inlägg beskrev vi steg 1-2 i Zero Waste-metoden. Nu är det dags för steg 3-4.
Implementering
Kunden har nu fått och godkänt den designade lösning vi tagit fram till dem. Lösningen är baserad på den cirkulära strategin och innehåller ett urval tjänster och förslag på praktisk hantering. Då är det dags för implementering. Det innebär bland annat att vi placerar ut utrustning. För detta är det A och O med planering och god förståelse för logistiken. Det hjälper inte hur många kärl eller containrar vi placerar ut, om inte alla vet hur materialet ska sorteras och var. Utbildning, som ingår i steg 2, ger en bra ingång till detta. Men vi monterar även upp informativa och tydliga skyltar och monteringsanvisningar. PreZero har under cirka 30 år utarbetat och vidareutvecklat ett eget system med sorteringssymboler och sorteringsinstruktioner. Under implementeringsfasen registrera vi även ett konto för kunden på vår kundportal (MinaSidor) och till appen MittPreZero. Det gör att du som kund enkelt kan hantera till exempel beställningar och tömningar digitalt. Vi ser också till så att kontaktvägar, processer och leveranser är säkerställda.Steg 3 i korthet:
Under implementeringsperioden, steg 3 i Zero Waste-metoden, får du hjälp med utrustning, instruktioner och administrativa förberedelser. Självklart finns vi på PreZero tillgängliga under implementeringen och för en tät dialog med dig som kund.Vi samlar in, behandlar och förädlar materialet till nya resurser
För att minimera miljöpåverkan krävs en väl fungerande logistisklösning med väl avvägda tömningsintervaller. Därför ser vi över detta med kunden och kommer överens om de bästa förutsättningarna. Även fossilfria drivmedel och rutiner för inställelsetider och avrop är viktiga för att minimera såväl miljöpåverkan som kostnader. Vi analyserar därför de fossilfria transporterna och föreslår lösningar som är optimerade för såväl miljön som ekonomin. Materialet får rätt avfallskoder och oftast transporterar vi materialet till en av våra närliggande anläggningar för kvalitetssäkring och efterkontroll. Då kan vi snabbt upptäcka eventuellt felsorterat material som annars kan störa återvinningsprocessen. Vi kan också upptäcka om det förekommer material och produkter som är möjliga att ersätta med återvinningsbart material. Vi dokumenterar avvikelser och rapporterar till kunden så de kan åtgärda. När vi har kontrollerat och sorterat materialet förbereder vi det för vidare transport till förbrukare av återvunnet material. Mottagaren förädlar normalt materialet i flera steg och materialet blir slutligen råvara vid nytillverkning där återvunna råvaror bidrar till att minimera miljöpåverkan och cirkulariteten i nya produkter som sätts på marknaden. PreZero har verksamhet i tio europeiska länder och tillsammans med övriga företag inom koncernen kan vi avsätta materialet på den globala marknaden till rätt priser. Dessutom arbetar vi ständigt för att hitta nya innovativa lösningar för att öka återvinningen av olika materialslag.Steg 4 i korthet:
I steg 4 i Zero Waste-metoden får du hjälp med insamling, behandling och förädling av ditt restmaterial. PreZero arbetar kontinuerligt för nya avsättningar och metoder för att lyfta uppdraget högre upp i avfallshierarkin. Mer om steg 5-6 i Zero Waste-metoden kommer i kommande inlägg. Vill du redan nu veta mer och kanske ta nästa steg mot Zero Waste, är du välkommen att kontakta oss.Bloggredaktionen press.se@prezero.com