Återbruk av flak och släp – med kunden i fokus
Nytänkande är ett av PreZeros kärnvärden och något som återspeglas i verksamheten. Ett exempel på det finns på PreZero-anläggningen i Norrköping där de tänker återbruk och kundfokus i ett.
Kalle Saarijärvi jobbar som driftchef i Östergötland för PreZero. Vi träffade honom för att få veta lite mer om det återbruk som görs på anläggningen i Norrköping. Bland annat har de gjort om ett liftdumperflak till ett specialflak för frakt av truckar. Och idén till detta kom upp eftersom det fanns en efterfrågan.
– Sedan ett antal år tillbaka har vi avtal med kunder om att flytta deras truckar. Istället för att köra truckarna i 30 km/h när de till exempel ska på service, vilket är både tidskrävande och klimatbelastande, vill de ha vår hjälp att transportera dem på flak, förklarar Kalle.
Liftdumperflak blev specialflak
Istället för att skrota ett liftdumperflak på grund av rostiga dörrar, tänkte de att de kunde bygga om det. Sagt och gjort. De rostiga dörrarnas togs bort, flaket fick ett vindskydd framtill, en ramp baktill och hålfästen längs sidorna för kedjor eller band. Flaket fick även en durkbotten för bättre fäste.
På anläggningen i Norrköping finns en egen verkstad med en till två smeder. Att göra om liftdumperflaket till ett specialflak för truckar tog inte mer än ett par dagar för dem.
– Det första specialflaket stod klart för ett år sedan och idag har vi 2–3 stycken omgjorda och återbrukade flak. Det är enkelt att köra upp truckar på flaket och vi kan köra truckar som väger 6–7 ton. Flaken funkar alltså alldeles utmärkt, konstaterar Kalle.

Kalle Saarijärvi vid det omgjorda specialflaket med vindskydd, ramp och hålfästen.
Succé även för andra användningsområden
Faktum är att de fungerar så bra att de även använts för andra områden. I Norrköping pågår byggnationen av en helt ny stadsdel, Inre hamnen. I det området bygger man vattenkanaler där ett moment i arbetet är att sopa rent botten på alla kanaler innan man fyller på vatten. Istället för att lyfta sopmaskiner ner i kanalerna med hjälp av stroppar, vilket entreprenörerna inte är så förtjusta i, hörde de av sig till PreZero för en alternativ metod. Lösningen blev att de istället körde upp sopmaskinerna på det återbrukade specialflaket för transport och lyfte sedan ner sopmaskinerna med robusta kedjor. Den här lösningen blev en succé.
Specialsläp för liftdumpercontainrar
Nu är det inte bara flak som återbrukats. Även ett tvåaxlat släp med en tank på har gjorts om till ett liftdumpersläp för transport av liftdumpercontainrar. Tanken är borttagen och släpet har fått nytt golv med hål längs släpets sida för fästen. Med det här flaket sparar PreZero in flera resor eftersom de kan hämta flera liftdumpercontainrar i taget och inte behöver åka flera vändor.

Det omgjorda tvåaxlade specialsläpet.
– Visst finns det liknande flak och släp att köpa, men med lätta medel kan vi ju bygga om gamla släp och flak själva. Det känns mycket bättre att vi kan återbruka istället för att köpa nytt, och det är ju bra för både miljön och ekonomin. Kostnaden för ett nytt specialflak hamnar någonstans kring 70–80 000 kronor, så det är helt klart ekonomiskt fördelaktigt, säger Kalle.
Men vad händer då med gamla containrar och flak som inte går att återbruka?
– Här i Norrköping har vi en skrotklipp som klipper ner skrotfärdiga containrar och flak. De kan då gå till återvinning, avslutar Kalle.
Mer på ämnet: Återbruk och uppfinningar hos en återvinningspartner
Bloggredaktionen
press.se@prezero.com