Så vill vi snabba på elektrifieringen

Det finns flera förslag som kan leda till en ökad satsning på eldrivna tunga fordon. Vi behöver påskynda elektrifieringen och omställningen i transportbranschen.

I vår verksamhet, inom avfallshantering och återvinning, är transporter en central del – och vi tycker att omställningen i transportsektorn behöver påskyndas.

Elektrifieringen av transporter är en högaktuell fråga för oss

Vi har tillsammans med branschorganisationen Återvinningsindustrin tagit fram en fossilfri färdplan med målet att våra transporter ska vara fossilfria senast 2030. Men det finns flera utmaningar på vägen. Att investera i elektriska fordon är dyrare än fossildrivna alternativ och till detta behöver man ofta även investera i laddinfrastruktur. Dessutom har elnätet begränsningar för att ladda tunga fordon och maskiner då de behöver hög laddeffekt.

Trots dessa utmaningar har PreZero nyligen investerat i 46 tunga elfordon.
– Eldriven tung trafik är en nyckel för att Sverige ska nå klimatmålen. Vi hoppas att fler inspireras av vårt initiativ och att förslagen i utredningen realiseras så att fler företag vågar göra som vi och investerar i tunga eldrivna fordon, säger Mårten Widlund, vd på PreZero Sverige.

Undantag för elektrifierade transporter

Vi tycker, precis som regeringen påtalar i en utredning, att man behöver skynda på elektrifieringen och omställningen i transportsektorn. Flera av förslagen i regeringens utredning skulle kunna förbättra förutsättningarna för en snabbare elektrifiering och bättre möjligheter att investera i tunga elfordon.

Ett sådant förslag är att kommuner ska kunna göra undantag för elektrifierade transporter. Det kan till exempel handla om att man ska kunna utföra transporter även nattetid i vissa stadsdelar. Det skulle minska trängseln i rusningstider och på det sättet förbättra miljön och öka nyttjande graden på fordonen. Det är något som skulle underlätta investeringar i elfordon.

Kapacitetskartor, flexibilitetslösningar och slopad eller sänkt energiskatt

Ytterligare ett positivt förslag är att elnätsbolagen ska visa var det finns ledig nätkapacitet. Som komplement till detta tycker vi att en central aktör bör få uppdraget att samla in och göra dessa kapacitetskartor tillgängliga nationellt.

I vår bransch sker en stor del av laddningen av tunga fordon på kvällar och nätter. Villkorade anslutningsavtal, där elnätsföretaget tillåter majoriteten av effektanvändningen utanför vissa timmar, kan möjliggöra den laddkapacitet som behövs.

Något som däremot inte finns med i utredningens förslag, men som vi föreslår, är att ta bort eller sänka energiskatten på den el som man använder för att ladda tunga fordon.

– Vi ser positivt på förslag som slopad eller sänkt skatt, kapacitetskartor och fler flexibilitetslösningar. Detta eftersom det bland annat innebär sänkta driftskostnader, säkrad laddkapacitet och ger möjlighet till långsiktig planering. Något som behövs för att elektrifieringen ska ske – för att fler ska ta steget och bidra till en snabbare omställning i transportsektorn, avslutar Mårten.

Övre bilden, foto: Volvo Lastvagnar

Bloggredaktionen
press.se@prezero.com