Varför ska man ISO-certifiera sitt företag?
Funderar du på varför en ISO-certifiering inom miljö eller kvalitet skulle vara intressant för ditt företag? Det korta svaret är att ni kommer ni få en mängd positiva effekter. Nedan ger vi ett lite längre svar så att du får mer kunskap om fördelarna.
Ett av de viktigaste syftena med att använda ISO-standarder för företag är att ständigt pusha sig själv till att bli lite bättre, och att genom kraven i standarderna vägledas i att fokusera på utveckling i linje dessa. Gör ditt företag detta på ett bra sätt och ser till att det bidrar till utveckling, kan du och ditt företag nå en hel del av nedan positiva resultat och effekter:
PreZero listar några fördelar med att ISO-certifiera sitt bolag
- Skapar koll på verksamhetens delar och gränssnitten där emellan
- Genomlyser organisationen – dess roller och befattningar
- Skapar förutsättningar för väl presterande processer och materialflöden
- Säkerställer efterlevnad av lagar, regler och andra krav
- Ger ordning och reda på rutiner, instruktioner och övrig dokumentation
- Kontroll ger färre affärs-, kvalitets-, miljö- och arbetsmiljörisker
- Ger möjlighet att delta i fler upphandlingar (där ISO-certifiering är ett krav att få lämna bud)
- Bygger helt enkelt ett system för att hela tiden bli bättre
Det får aldrig bli standard vs. verklighet
Det finns ISO-certifierade företag som dessvärre byggt upp en alltför omfattande dokumentation kring sin certifiering som kräver stora resurser för administration och uppdatering. Detta kan bli på bekostnad av att den inte alltid avspeglar hur verkligheten ser ut då man inte riktigt hinner kolla upp det. Att efterleva standarden ska bidra till att utveckla den verksamma organisationen. Inget annat.
Inom PreZeros svenska verksamhet har vi några dedikerade interna resurser som reviderar oss regelbundet, del för del. Dessa dialoger som då förs skapar, utan undantag, både förståelse och förbättringar för verksamheten. Läs gärna mer om vår organisation.
Bloggredaktionen