Vi har tidigare berättat om ett nytt förpackningsmaterial gjort av växten Siphilium, utvecklat av PreZerogruppens egna varumärke OutNature. Efter att materialet nyligen lanserats har nu ett samarbete med Procter & Gamble etablerats. Kanske kan samarbetet visa vägen och bli ett steg i rätt riktning för en mer hållbar detaljhandel?
I ett första steg har de två samarbetspartnerna skapat hållbara inner- och ytterförpackningar som etablerades på marknaden i december 2021 när produkter av P&Gs varumärken Gillette och Always, förpackade i Silphie-papper, började säljas på Lidl och Kaufland. Utöver sitt samarbete inom förpackningsområdet kommer PreZero och P&G också att titta på andra steg i materialcykeln för att identifiera ytterligare potentiell utveckling inom återvinningsområdet och för att stärka och främja den cirkulära ekonomin som helhet. Det nya förpackningsmaterialet är en del av PreZeros hållbarhetsarbete - arbetet mot noll avfall, där allt återvinns. Läs mer om OutNature. *PreZero International är en del av Schwarzkoncernen, där även PreZero i Sverige ingår.
Bloggredaktionen