Så kommer du igång med att återbruka

Börja återbruka på ditt företag. Det behöver inte vara svårt och komplicerat, utan tvärtom ganska enkelt. Här får du 5 tips på hur du kommer igång.

Att återbruk är bra på flera sätt, som för miljön och plånboken, det vet de flesta. Men hur gör man som företagare för att komma igång med att återbruka? Och är det inte svårt och krångligt? Här bjuder vi på några tips på hur du i 5 enkla steg kan börja återbruka på ditt företag:

1 – Ta fram en återbruksstrategi
Börja med att ta fram någon typ av handlingsplan, som till exempel en återbruksstrategi. I den kan du skriva ner era förutsättningar och hur ni kan undvika att köpa nytt om det redan finns på eget lager eller som återbrukad artikel på marknaden. Skriv också ner vilka produkter ni vill kunna återbruka, som till exempel kontorsmöbler, och vem som ska ansvara för återbruk på ditt företag.

I en återbruksstrategi bör du också definiera era målsättningar. Tänk då på att sätta återbruksmål som kopplar till andra mål i företaget som kan kopplas till återbruk, som till exempel avfallsmål och miljömål. Målen bör vara på en rimlig nivå och varken ha för hög eller låg ambitionsnivå. Sätt gärna även mål för upphandling och inköp som främjar återbruk. En tydlig målbild och vision är också bra att definiera, inte minst inför steg 2 nedan.

återbruka stolar

2 – Motivera och få med alla på tåget
Det är viktigt att viljan till återbruk inte bara finns hos några få utvalda i företaget, utan hos alla som blir involverade på ett eller annat sätt. Alla måste motiveras. Lyft upp frågan om återbruk på agendan, se till så att återbruk och cirkulära processer blir en integre­rad del i affärsmodellen och affärsplanen. Återbruk ska kännas som en naturlig del i själva företagskul­turen och i ert varumärke, så jobba för det. En annan viktig motivator i sammanhanget är de vinster återbruk kan ge, både för klimatet och för företagets ekonomi. Räkna gärna ut och kommunicera era klimatvinster med ert återbruk.

3 – Gör en kartläggning och inventering
Nästa steg handlar om att göra en översiktlig kartläggning där ni går igenom vilka inventarier som finns på företaget. Tänk också på vad finns det för produkter i förråd och på lager. Därefter är det dags för en mer noggrann inventering. Dokumentering av alla inventarier och produkter kan kännas som ett svårt och tidskrävande projekt. Med appen GoZero blir det enkelt och smidigt eftersom GoZero, med hjälp av AI-teknik, har funktioner för snabb inventering och virtuell lagerhantering. Detta förenklar processen att dokumentera och kategorisera föremål efter deras skick, typ och potential för återanvändning.

återbruka byggmaterial

4 – Informera inköpsansvariga om utbudet
I er återbruksstrategi har ni säkert redan funderat på om ni bara ska återbruka internt eller om ni också vill sälja begagnade produkter till andra företag. Oavsett vilket val ni gör är det nu läge att informera inköpsansvariga och alla andra som gör inköp. Berätta för dem att möjligheten nu finns att köpa återbruksartiklar, internt inom företaget via inventarieregistret i GoZero eller på GoZeros marknadsportal där de kan köpa återbruksartiklar från andra företag. På samma sätt kan ni, om ni vill, sälja era egna återbruksartiklar via marknadsportalen i GoZero

5 – Följ och följ upp ert återbruk
En viktig del i arbetet med att återbruka är att löpande hålla koll på hur det går och om ni ligger i fas för att nå era mål. Med återbrukstjänsten GoZero får du hjälp att hålla reda på allt som har återbrukats internt på företaget och på de återbruksprodukter som ni köpt in. Enkelt!

Mer på ämnet:
Återbruk är klimatsmart – trots långa transporter
Klimatnytta med återbruk av kontorsmöbler

Bloggredaktionen
press.se@prezero.com