Lättnader ska påskynda omställning till elfordon
Nu är det möjligt att söka undantag från körkortslagen, vilket innebär att förare med B-körkort kan få köra tyngre lastbilar som drivs av alternativa bränslen.
I ett pressmeddelande från regeringen skriver de att omställningen av godstransporter med lätta lastbilar behöver ske snabbare, men att det finns några omständigheter som hindrar det. Att el- eller gasdrift kan innebära en ökad vikt på lastbilen och det därmed endast är förare med C-körkort och yrkeskompetensbevis som får köra dessa, framför de som ett exempel. Det är ett hinder eftersom det är brist på förare med C-körkort. Det innebär dessutom ökade kostnader att anställa sådana förare för transporter som förare med B-körkort vanligtvis, det vill säga utan el eller gasdrift, kör.
Bristen på förare med behörighet att köra tyngre fordon ses alltså som ett stort hinder för den gröna omställningen och elektrifieringen av godstransporter. Därför har regeringen nu beslutat om lättnader i kraven för transporter som drivs av alternativa bränslen.
Försöksverksamheten har redan börjat
Den 1 juli 2024 trädde en försöksverksamhet i kraft. I korthet innebär detta att företag, myndigheter eller andra organisationer kan ansöka om undantag från körkortslagen. Undantaget innebär att förare med B-körkort ska kunna köra lastbilar, utan släp, som drivs av alternativa bränslen på max 4 250 kilo. Föraren måste ha haft körkort med behörighet B i minst två år.
– Alla lättnader för oss som kör på alternativa drivmedel är bra. Det stimulerar den gröna omställningen. Det kan ibland vara svårt att hitta chaufförer med C-kort och nu kan fler söka sig till arbeten inom den cirkulära ekonomin, vilket är väldigt positivt, säger Lars Lindvall, kommunikations- och hållbarhetschef på PreZero.
Förordningsändring gällande kör- och vilotider samt färdskrivare
Förutom försöksverksamheten med undantag från körkortslagen, trädde även en förordningsändring kring kör- och vilotider i kraft 1 juli 2024. Den gör det möjligt att genomföra godstransporter med fordon som uteslutande drivs med el, naturgas eller flytande gas och som väger upp till 7,5 ton inom en radie av 100 kilometer från platsen där fordonet är stationerat – utan att omfattas av reglerna om kör- och vilotider samt färdskrivare. Syftet med detta är införa ytterligare lättnader för gröna godstransporter.
Mer på ämnet:
– Alternativa bränslen driver fordonsflottan framåt
– Hur har den eldrivna sopbilen fungerat?
Källa: Regeringen
Bloggredaktionen
press.se@prezero.com