AI-stöd som förenklar din inventering

Dokumentering av inventarier och produkter kan kännas som ett svårt och tidskrävande projekt. Med GoZero blir det enkelt och smidigt.

Under våren 2023 lanserades GoZero – en unik tjänst som hjälper företag och organisationer som vill göra sig av med begagnade föremål och som vill återanvända sådana föremål. Det vill säga att GoZero matchar det som blir över med den som behöver.

Inventering med GoZero

GoZeros funktionen för inventering är mycket uppskattad

GoZero har flera smarta funktioner, men i det här inlägget ska vi fokusera på inventeringsfunktionen. Det är en funktion som har blivit extra uppskattad och efterfrågad av kunderna. Förutom att användarna sparar mycket tid med en effektiv inventeringsfunktion, ser de möjligheter att underlätta kontakter med försäkringsbolag och genomföra årsinventeringar enklare.

Några av fördelarna med GoZeros funktion för lagerinventering:

– Med AI-stödet går det snabbt och enkelt att registrera nya produkter och föremål. Det innebär att du kan spara mycket tid. Att registrera ett föremål som med andra system kan ta upp emot 10 minuter kan med GoZero göras på bara ett par minuter.

– Eftersom du kan hantera inventeringen via mobilen har du alltid med dig alla inventarier i fickan. Och du kan dessutom göra en GPS-sökning för att få besked om exakt position.

Gör så här – en enkel guide till ett enkelt verktyg

Hur fungerar då inventeringsfunktionen? Här kommer en enkel guide som visar de olika stegen. Börja med att ladda ner appen (finns där appar finns) och registrera dig och ditt företag.

inventering, steg 1-4

Börja med att trycka på +-symbolen. Starta en ny inventering genom att välja ”Lägg till ny produkt” (1). Välj plats, län och eventuell lista som din inventering ska ske till. (2). Klicka på kamera-symbolen och välj bildkälla. I det här exemplet väljer vi att vi vill ta ett foto och tar en bild på produkten som är en säck betong (3–4). Tänk på att du måste gett GoZero-appen tillåtelse att använda kameran för att kunna fotografera direkt ifrån appen.

inventering, steg 5 till 8

AI-börjar genast att analysera bilden. Det ser på att de gröna pilarna snurrar. AI-analysen tar 5–10 sekunder. När analysen är klar presenteras AI:s förslag på namn, beskrivning, kategorier och antal. Självklart kan du korrigera om du vill ändra något (5–6). Ange därefter ett korrekt pris (7). När du inventerat en produkt sparas den alltid till dina utkast (8).

inventering, steg 9 till 12

Produkter med status UTKAST hittar du under fliken ”Mina utkast”. Om du vill kan du ta bort eller byta status på en produkt. UTKAST=Bara du ser, INTERNT=Alla i din verksamhet ser, SÅLD=Markera som såld, MARKET=Publicera till alla, MR RECYCLE=Skicka för återvinning, EFTERLYSNING=Efterlys denna produkt (9–10). I det här exemplet valde vi ”INTERNT”, vilket innebär att produkten ligger tillgänglig under fliken ”INTERNT” och alla i din verksamhet kan se den. När någon klickar in sig på den produkten ser de all den information du sparat om produkten (11–12).

Teknik som gör gott

– Jag tycker om teknik i allmänhet, men speciellt teknik som man kan använda för att göra något gott. Ofta använder man teknik för att öka försäljningen, men genom att använda återbrukstjänsten GoZero gör man ju något som är bra för miljön. Att utveckla tekniska lösningar med det fokuset och samtidigt underlätta för andra att göra sådant som är positivt för miljön känns helt rätt för mig, säger Andreas Kviby vd på GoZero och den som utvecklat appen.

Vill du också göra rätt för miljön är du välkommen att kontakta oss på PreZero eller läsa mer om återbrukstjänsten GoZero.

Bloggredaktionen
press.se@prezero.com